مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌ گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده
سرخط خبرها

سازمان ملل: اسرائیل در حال ویران کردن اقتصاد غزه است

  • کد خبر: ۱۹۱۰۴۳
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
سازمان ملل: اسرائیل در حال ویران کردن اقتصاد غزه است
سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در گزارشی هشدار داد که رژیم صهیونیستی با محاصره شدید نوار غزه در حال نابودی اقتصاد این منطقه است.

به گزارش شهرآرانیوز، سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) روز چهارشنبه در گزارشی هشدار داد که محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۰۷ شروع شد، منجر به کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی سرانه واقعی و افزایش شدید بیکاری و فقر در غزه شده است.

بر اساس این گزارش، در دوره ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲، جمعیت غزه ۶۱ درصد افزایش یافته، اما تولید ناخالص داخلی این منطقه تنها ۱.۱ درصد رشد داشته و تولید ناخالص داخلی سرانه واقعی آن ۲۷ درصد کاهش یافته و از ۱۹۹۴ دلار در سال ۲۰۰۶ به ۱۲۵۷ دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این رقم برای کرانه باختری به ترتیب ۲۹۲۳ و ۴۴۵۸ دلار بوده است.

آنکتاد در گزارش خود افزود: در همان دوره، واگرایی منطقه‌ای در شرایط زندگی افزایش یافت، چرا که سهم غزه در اقتصاد فلسطین از ۳۱ درصد به ۱۷.۴ درصد کاهش یافت.

علاوه بر این، در همین دوره، نیروی کار ۱۱۲ درصد و تعداد افراد بیکار ۱۵۷ درصد افزایش یافت و بیکاری از ۳۴.۸ درصد به ۴۵.۳ درصد رسید که یکی از بالاترین سطوح در جهان محسوب می‌شود.

در گزارش این سازمان همچنین آمده است: رشد جمعیت و نیروی کار و کمبود شغل منجر به ایجاد نسل‌های سوخته از کارگران فقیر و فاقد مهارت شده است.

غزه در زمان تأسیس تشکیلات خودگردان ملی فلسطین در سال ۱۹۹۴ تقریباً از استاندارد‌های زندگی مشابه کرانه باختری برخوردار بود و نسبت سرانه تولید ناخالص داخلی آن به کرانه باختری ۹۷ درصد بود.

این نسبت با شروع محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها در سال ۲۰۰۷ به ۴۴ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۲۱ به ۲۷.۷ درصد به پایین‌ترین حد خود رسید.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که اقتصاد غزه به دلیل محدودیت‌های جابه‌جایی، دسترسی محدود به مواد اولیه وارداتی، تخریب پایه‌های تولیدی و جدایی از بازار‌های داخلی و جهانی، دچار انحراف ساختاری قابل توجهی شده است.

این شرایط سهم کشاورزی و تولید این منطقه در اقتصاد را از ۳۲ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۱۷.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش داده است.

سازمان آنکتاد افزود: خسارات وارد شده ناشی از اشغال (سرزمین‌های فلسطین) از چندین مسیر دیگر به همه بخش‌های اقتصاد سرایت کرده است که برجسته‌ترین آن‌ها از بین رفتن زمین و منابع طبیعی برای سکونتگاه‌ها و ممنوعیت یا محدودیت‌های وارداتی برای برخی از فناوری‌ها و مواد اولیه فهرست شده به عنوان کالا‌های دارای استفاده دوگانه است.

بر اساس این گزارش، جلوگیری از حمل و نقل عادی در غزه که هزینه‌های تولید، مبادلات و تجارت را بالا می‌برد و در نتیجه رقابت تمام تولیدکنندگان فلسطینی را از بین می‌برد، نیز از این خسارات محسوب می‌شود.

آنکتاد پیش بینی کرد که چشم انداز اقتصادی این منطقه محاصره شده ضعیف است و از "محدودیت‌های مربوط به اشغال" به عنوان مانع اصلی توسعه اقتصادی در سرزمین فلسطین یاد کرد.

صندوق بین المللی پول تخمین زد که تأثیر کاهش محدودیت‌های مربوط به اشغالگری اسرائیل حدود سه برابر بیشتر از تأثیر بهبود فضای تجاری فلسطین، برق و تامین آب خواهد بود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->